.

.

søndag 17. mars 2013

DRIVVED och BETONG



Jag och min son tog en promenad längst med vattnet idag, och hittade en massa skatter som spolats iland. Slipade glasbitar, drivved, fina stenar och.... gamla muggar i plast. 

Eftersom M. håller på att stöpa till en ny altan, passade vi på att stjäla lite betong för att stöpa ljusstakar i de gamla plast kopparna. Nu står dem på tork nede i källaren.



 Att stöpa i betong är hur kul som helst. Det är super enkelt, billigt och det blir så fint! Jag tycker mest om att laga blomkrukor, jag tycker att det blir så vackert med gröna blad mot rå betong. Hur som hellst, blomkrukor, bokstöd, ljusstakar.... det är samma grundprincip. Efter att själv ha prövat mig fram har jag 4 tips:

1: Olja ordentligt! Både formen du häller betongen i, och formen du sticker ned ska vara rejält inkladdade. Jag använder vanlig matolja och lite hushålls papper.

2: Bäst blir det om betongen är hårt blandad. Om du duttar ner en pinne ska den kunna "stå upp" i några sekunder. 

3: Att blanda betong påminner mig starkt om när jag var liten och gjorde glasyr till mormors bullar. Man skulle ha mycket florsocker, och bara en microskopisk droppe vatten. Det gick åt skogen varje gång, och jag slutade alltig med 10 liter glasyr. Alltså, häll i betongen först, sen lite vatten åt gången. Det brukar bli bäst så.

4: Om du har chansen, använd en borrmaskin + cementblandare. Att blanda för hand tar sån j-dra tid.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar