.

.

onsdag 26. november 2014

Pepparkakor



Snusmumriken och lilla My

Fröken Långstrump



Dags för årets första pepparkakebak (och om Gustav får bestämma lååångt ifrån årets sista). Det är mysigt att baka pepparkakor! Fram åker alla formar och kavlar, mjölet yr och köket fylls med dofter. 

Jag har under några google-rundor ramlat över pepparkaksrecept av den "nyttigare varianten", med mindre socker eller nötbaserat mjöl, men dem lämnar jag ifred! Jag tänker inte bråka. Jag bakar mina pepparkakor med sirap, vitt mjöl och kärlek. Precis som Pippi. 


Ingredienser


2 1/2 dl Brun Farin
3/4 dl ljus sirap
3/4 dl vatten
150 g smör 
1 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
1 tsk malna kryddnejlikor
8 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bikarbonat


Så här gör du
1. Blanda farinsockret, sirapen och vattnet i en kastrull. Koka upp blandningen.

2. Lägg i smöret och låt det smälta. Tillsätt kryddorna.

3. Låt massan kallna utan omrörning.

4. Rör i bikarbonaten och 3/4 av mjölet. Resten används till utbakning.

5. Linda in degen i plastfolie. Låt den stå kallt till nästa dag.

6. Sätt ugnen på 175°C.

7. Arbeta degen smidig på mjölat bord. Knåda eventuellt in resten av mjölet.

8. Kavla ut degen tunt och ta ut kakor med mått. Lägg dem på smord plåt eller på bakplåtspapper. Grädda kakorna mitt i ugnen i 175°C, 6-8 min.

9. Låt kakorna svalna på plåten. Förvaras i burk i rumstemperatur.
  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar