.

.

lørdag 24. januar 2015

Lökmarmelad med chili

Smarrig på brie





 Hej fina du!

Jag hoppas att du har en skön lördag :) Själv går jag runt i raggisar och myser. Barnen leker med smurfar och M. visslar julsånger (..). Ikväll ska jag över till grannen och skvallra, dricka vin och äta ost. Jag har precis kokat ihop en lökmarmelad som jag tänkte ta med, om jag bara kunde sluta "provsmaka" någon gång...det är nämligen en väldigt väldigt god lökmarmelad.....

Jag har skrivit ner receptet förut, men här kommer det igen:


2 msk. smör
4 stora rödlökar
1 klyfta vitlök
2 msk. brunt socker
1 msk. riven ingefära
1 msk soya
1 finhackad chili
1 tsk. salt
1/2 tsk nymald peppar
saften ifrån 1 lime

Smält smöret. Skär löken i tunna ringar och finhacka vitlöken. Fräs löken i smöret utan att det blir bränt eller brunt. Tillsätt socker, soya, ingefära, chili, salt, peppar och limejuicen. Låt det småkoka på svag värme i ca. 15 minuter eller tills lökmassan fått sylt-konsistens. 


Njut din kväll, puss och kram!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar