.

.

søndag 29. november 2015

Glutenfria pepparkakor



Glad första advent!

Idag njöt barnen och jag årets första pepparkaksbak. Underbart! Förra året vid samma tid skrev jag så här: 

"Jag har under några google-rundor ramlat över pepparkaksrecept av den "nyttigare varianten", med mindre socker eller nötbaserat mjöl, men dem lämnar jag ifred! Jag tänker inte bråka. Jag bakar mina pepparkakor med sirap, vitt mjöl och kärlek. Precis som Pippi".

I år däremot tänkte jag lite annorlunda, och testade helt enkelt att kavla några kakor utav "den nyttigare varianten". Varför inte?
Med facit i hand känner jag mig nöjd. Pepparkakorna smakade som vanligt och mättade lite skönt. Däremot, om du vill ha ett tips ifrån coachen; kavla dem så tunt du bara kan, dessa kakor blir mycket hårdare än Pippis. Kram! 

Ingredienser:
(ca. 20 kakor) 

2 dl mandelmjöl
1/2 dl potatismjöl
1 dl sesammjöl
1 1/2 tsk bikarbonat
5 tsk pepparkakskrydda
1/2 tsk salt
90 g smör
1 – 1 ½ dl flytande honung

GÖR SÅ HÄR
1. Blanda alla torra ingredienser.
2. Smält smör, salt, honung och kryddor i en kastrull på låg värme. Blanda sedan med dom torra ingredienserna till en jämn deg.
3. Låt degen stå i kylskåpet över natten.
Nu blev det inte riktigt så..... Jag lät degen vila i 3 minuter..... i rumstemperatur........
4. Sätt ugnen på 175 C.
5. Kavla så tunnt du kan på ett bakpapper och tryck ut fina kakor.
6. Grädda dom i mitten av ugnen i 6-10 minuter. Håll koll, pepparkakor bränns fort!

Värm glöggen och njut!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar