.

.

torsdag 7. juli 2016

Marias habanero-salsa med passionsfrukt






"- Njää, jag går på känsla.." svarade Maria när jag bad om receptet till hennes vansinnigt goda habanerosalsa. 

Därför delar jag mitt grundrecept som jag brukar använda när jag gör salsa, jag har bara lagt till hennes (inte längre så) hemliga ingredienser: habaneros och passionsfrukt. 

Salsa är perfekt att ha i kylskåpet, det passar till det mesta. Kycklingsallad till exempel, och allt grillat kött. Tacos, burgare, lax, magiskt till lunchomeletten... ja, du fattar. Gå på känslan :)  





8 snygga hackade tomater
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
(smör eller olja)
Saften ifrån en lime ( eller 1-2 tsk vinäger för syran)
2 st Habanero
1-2 tsk farinsocker
1 nypa salt
1 knippe färsk koriander
2 passionsfrukter

Börja med att försiktigt svetta löken i olja eller smör, tillsätt sedan tomaterna, sockret och habanerofrukterna.
Pressa limejuicen över och låt röran svalna i någon minut.


Blanda i passionsfrukt och koriander innan du mixar med en stavmixer direkt i pannan, eller häller över i en blender. Smaka av!









1 kommentar: