.

.

mandag 10. oktober 2016

Upp till ytan igen




- Du bör vurdera medicinering, konstaterar den vänlige doktorn mitt över skrivbordet. Du scorar över 25 poäng, och jag rekommenderar antidepressiva redan vid 20 poäng, försätter han.

Jag tackar nej. Jag vet ingenting om antidepressiva tabletter, men jag låter magkänslan tala. Innan jag tar ställning till en eventuell medicinsk behandling emot mina tunga steg så vill jag veta mer. Jag vill förstå. Vad är "en depression" egentligen? Vad händer i hjärnan och varför pratas det så lite om det?  Det måste väl ändå finnas ett bättre sätt att läka en trasig själ än med tabletter? Och naturligtvis, den viktigaste frågan utav alla; hur hamnade jag här?

Jag promenerar ut i oktobersolen och slås utav två ting.

1) Lättnad. Jag förstår att det låter konstigt, men, läkaren tog mig på allvar, och det finns en anledning till att jag "inte har varit jag" det senaste året. Att jag inte har känt bubblande glädje, eller ens velat känna det. Att jag har kunnat sova i 13 timmar i sträck utan att ha blivit utvilad. Att mitt närminne har blivit drastiskt försämrat och att jag har upplevt stark ångest utan tydlig anledning. Min oförmåga att komma till ro, och mina malande tankar. Nu kan jag göra någonting åt det! Jag har en depression och jag behöver inte hymla med det, det är ok. Trist, tråkigt och onödigt, men det är ok! Jag ska ut på andra sidan. Jag har mycket jobb framför mig, men jag ska våga ta hjälp, därför att jag förtjänar att vara glad!

2) Jag har en skev bild av psykisk ohälsa. Jag skäms för att erkänna det, men ordet "depression" framkallar inre bilder hos mig på en lobotomerad Jack Nicholson ur gökboet, söndergråtna, kajalkladdiga ögon, knivspetsar och vansinnes-skrik. Jag förstår nu att det är en otillräcklig bild. Depression är inte alltid dramatisk, utan snarare tyst och smygande.

Du känner kanske att "Va fan är det här? Här ramlar jag in i Cirkusvillan för att få lite inspiration till en färgglad smoothie, och istället får jag ett konstigt deep talk om depp??" men det var viktigt för mig att dela det här.

Det är viktigt.

Cirkusvillan handlar om god hälsa, vilket är mer än nypressad juice och vitamin D tillskott. God hälsa är också att acceptera sig själv trots sina svagheter. Att se och tro på sin egen styrka. God hälsa är att skratta högt, att sova gott, och att kunna se det goda hos andra.

Livet kommer att gå upp och ned, och det är ingenting som vi kan styra. Våra känslor låter sig heller inte alltid styras. Men jag tror att vi kan styra våra handlingar, och därför har jag gett mig sjutton på att jag ska hitta ett sätt att komma mig upp till ytan igen. Möjligtvis kommer det att ta lite tid, men då får det vara så. Jag tänker bli mig igen.

Tack för att du lyssnar, kram.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar