.

.

tirsdag 14. februar 2017

Stekt inlagd strömming



Stekt, inlagd strömming. Det godaste som finns!

Jag har inte alltid förstått denna rätts storhet, även om den har varit ständigt närvarande på jul och påskkalas, på mormors middags bord eller på husmanskosts-veckan i restaurangskolan. 

Jag tror egentligen inte att jag fattade grejen helt förns jag och Tina blev bjudna på Gittans ljuvliga strömming en somrig dag i Skåne. Herregud så gott!! Jag måste ha satt i mig en 5-6 fileèr där i hennes lilla kök, jag tror aldrig att jag har ätit godare fisk! 

Här i Norge har jag haft lite svårt att få tag på strömming, och sill också för den delen, som är filead och rensad. Men häromdagen låg det plötsligt några paket i frysen på Rema, självklart slog jag till!

Den blev inte riktigt lika god som Gittans, men jag anser ändå försöket som lyckat +. 

Recept: 

500 gram strömming, rensad och filead.
(riktigt smör att steka i)
1/2 dl skorpmjöl
1/2 dl rågsikt
Salt + peppar
1 rödlök, skivad.

Lag:
5 dl vatten
3 dl socker
1,5 dl ättika

Börja med att koka lagen, och låt den svalna. Sedan är det dags att steka fisken. Fyll en plastpåse med skorpmjöl och rågsikt, salt och peppar, och ploppa i filerna i påsen. Vänd och vrid påsen tills att strömmingen är panerad runt om.

Stek läckerheterna gyllene i smör, på medelvärme i 4-5 minuter.  Låt svalna.

När både fisken och lagen har svalnat lägger du dem tillsammans i en burk, varvar med fint skivad rödlök och sluter burken med ett lock. Ge dem ett dygn i kylskåpet innan du bjuder på fest. KRAM!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar