.

.

lørdag 25. mars 2017

Shot med färsk gurkmeja och chili




Glad lördag snygging!

Hur har du det? Skiner solen på dig? Eller befinner du dig kanske också på Norska vestlandet med grå himmel och spöregn? Här känns det nämligen mer som sen oktober än tidig vår. Det öser ner. 

Så jag försöker pigga upp mig själv. Med hetta och antiinflammatoriska rötter, och eftersom solen och jag har gjort slut så får Gurkmejan idag stå för "dagens gula".

Jag ser sällan färsk gurkmeja i butiken, så när jag plötsligt ramlade över en korg här  på ön´s enda asiatiska shop, så slog jag till på en hel påse. Gurkmeja är precis som ingefära känd för sina läkande egenskaper och används flitigt inom ayurveda. 

För att göra den här shotten behöver du en juicemaskin, och:

50 g gurkmeja
50 g ingefära
100 g ananas
1/2 chili

Tuta och kör!

NOTE TO SELF: använd med fördel plasthandskar när du jobbar med färsk gurkmeja. Det färgar av sig VÄLDIGT mycket. Min franska manikyr gick rätt åt h-vete, och nu ser mina fingrar ut som att min största hobby är kedjerökning...

Klicka på bilderna för fler recept med gurkmeja: 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar