.

.

søndag 14. juli 2013

Tortilla (eller spansk omelett)



Tortilla är något utav det godaste som finns! När vi var små brukade min bästis mormor laga det till oss. Hon var ifrån Teneriffe och hennes mat smakade som ingen annans, tyckte jag. Nu har jag rest en del, ätit det i andra länder och på olika restauranger. Men jag tänker fortfarande på Madde och Josefa när jag känner doften av friterad potatis och smaken av spröda ägg, med en gnutta vitlök :)

Spansk omelett:
4-5 potatisar
5 ägg
2 dl olja
2 dl vatten
2 vitlöksklyftor

Tvätta potatisen, men behåll gärna skalet kvar. Dela den i små bitar och fritera i oljan tills den blir gyllengul. Slå av det mesta av oljan ifrån potatisen, men behåll någon matsked i pannan. Ha i finhackad vitlök, salta och peppra. Knäck äggen i en bunke och vispa ihop vatten och ägg med en gaffel. Slå över äggröran i pannan. Stek tills ena sidan är ljusbrun. Lägg en tallrik över pannan och vänd allt upp och ner. Fös sedan försiktigt över omeletten tillbaka i pannan och stek färdigt andra sidan. Mumma.  


2 kommentarer:

  1. Den så virkelig deilig ut!
    Nå spørs om det om det ikke blir omelett en av de nærmeste dagene!

    God søndagskveld fra
    Mrs. Monday

    SvarSlett
  2. Tack! Själv tackar jag Josefa för fina mat-minnen:) Önskar dig en riktigt skön kväll Fröken Monday ;)

    SvarSlett